Výlet na Jeleniu horu

Vychádzka – nedeľa 5.6.2022, 10:00

Miesto stretnutia : Plavecký Mikuláš, začiatok zelenej turistickej značky

Trasa: Plavecký Mikuláš – Horáreň Mon Repos – Kubašová – Jelenia hora – Pod Jeleňou horou – Plavecký Mikuláš

Prevýšenie: cca. 380 m

Trvanie: cca. 3,5 h

Doprava: autami

Predpoveď počasia: teplota až do 30 °C, oblačnosť, na večer sú v predpovedi nejaké zrážky, ale to pri našom tempe budeme dávno v Bratislave

Kontakt: Mário, 0908 126 006

Poznámka:

Túra mimoriadne krásnym prostredím záhorských Malých Karpát, po ceste nás čaká jaskyňa Deravá skala, malebný skalný hrebeň, lesy, lúky a výhľady na všetky strany. Treba si zobrať veľa vody a natrieť sa opaľovacím krémom aj napriek oblačnosti. Je to dosť ďaleko od Bratislavy, takže ak by mal niekto problém s dopravou, volajte alebo píšte a nejako to vymyslíme. My máme zatiaľ voľné dve miesta v aute, vyrážame z Dúbravky o 9:00.

Účastníci: Jožko, Janka, Marcel, Alenka, Júlia, Pali, Vlado, Michal, Hanka, Tomáš, Nina, Dano, Jakub, Mário, Laura, Anička, Dorka, Dodko, Bella, Leo, Mia, Yxa

Správa z cesty: Po trištvrte hodinke jazdy vchádzame do Plaveckého Mikuláša, kde nám oproti pláva Vladov nadrozmerný Jeep. Parkujeme na malom útulnom námestí za Kostolom sv. Floriána, ktoré sa po príjazde všetkých účastníkov mení na záchytné parkovisko pre bratislavské autá. Miestni obyvatelia vychádzajú na svoje dvorčeky a čudujú sa.
Julkine turistické topánky sa práve dnes rozhodli, že ukončia aktívnu službu, a ako na povel sa obidve zbavujú podrážky. Na všetko pripravený Marcel vyťahuje odolnú striebornú pásku na koberce a obnovuje puto medzi podrážkami a topánkami. Potom si nás zhromaždí na schodoch pred kostolom a dáme si úvodnú fotku.
Vyrážame po zelenej smerom k jaskyni Deravá skala. Julkine topánky vyžadujú ďalšiu údržbu a Marcel z nich vyrába úplne nový ultramoderný model, ktorý odráža slnko, odpudzuje kliešte, nadnáša nohu a navyše má výrazné estetické kvality. Julka z Gurunu je pripravená a môžeme sa vrhnúť do lesa.
Sme zarozprávaní a keby sme nemali vzadu pozorného Michala, jaskyňu Deravá skala by sme s hanbou minuli. Štveráme sa do strmého šmykľavého kopca a prichádzame k veľkej deravej skale, kde práve miestni horolezci nacvičujú lezenie v previse. Sú naozaj silní. Obzrieme si to tam a schádzame späť na cestu, keď Hanka zbadá pod skalou ozajstnú živú salamandru. Chceme si ju odfotiť, ale náhly záujem ju veľmi vystraší, takže sa pokúša zahrabať pod balvan. Okrem toho sa blíži krvilačná Dorka (ešte o nej bude reč), urobíme teda pár rýchlych záberov a odchádzame.
Pokračujeme smerom k horárni Mon Repos, napájame sa na červenú značku a blížime sa k rozdeľovníku Kubašová. Podľa mojich výpočtov máme k Jelenej skale štvrťhodinu, rozdeľovník však hlási hodinu a pol. Nakoniec sa ukáže, že pravda bola niekde uprostred (cca. 42,5 min.).
Pred Jeleňou skalou nás krásna pohostinná lúčka usádza na zem a vyhlasujeme obedovú prestávku. Vlado sa o svoj vyberaný proviant (konkrétne prvotriednu tlačenku) dobrovoľne podelí s Dorkou a keď vidí, aká je vyhladovaná, nasilu jej strčí do papule aj celý krajec chleba. Dorka s ním pyšne odchádza a ostatné psy nemo závidia (teda okrem Belly, tá o sebe dáva výrazne počuť celý deň, hlavne keď príliš dlho sedíme alebo stojíme).
Po ďalšom spoločnom fotení prichádzame k Jelenej skale. Nádherné miesto, vápencové skaly obkolesené lúkami a lesmi, také Chorvátsko bez mora. Ďalšia fotka a potom už len prudký zostup rozpáleným terénom.
V závere nás čaká nenáročná prechádzka po lúke smerom k Plaveckému Mikulášu. Pri autách sa lúčime a prázdne dedinské námestie si uľahčene vydýchne. Pane, ďakujeme ti, že napriek vzdialenosti si nám doprial takéto početné stretnutie, takýto turistický okruh a takýto deň. Nabudúce sme tu (alebo niekde inde) zas.